Projekty
ROK SZKOLNY 2024/2025
Szanowni Państwo, Drodzy Rodzice,
nasze Przedszkole, wspólnie z 24 innymi łódzkimi przedszkolami od 20 września 2024 r. będzie brało udział w projekcie Łódź Ratunkowa. Głównym celem projektu jest nauczenie dzieci, jak reagować w sytuacjach kryzysowych, jak również promowanie postaw prospołecznych i obniżenie lęku przed udzielaniem pomocy. Łódź Ratunkowa jest odpowiedzią na rosnącą potrzebę edukacji w zakresie pierwszej pomocy wśród najmłodszych. Dzięki profesjonalnie prowadzonym warsztatom, przeszkoleniu nauczycieli przedszkola oraz zaangażowaniu społeczności, jesteśmy w stanie stworzyć trwałą wartość, która przyniesie korzyści zarówno dzieciom, jak i całemu społeczeństwu.
Środki finansowe niezbędne do realizacji projektu w wysokości 161634,00 zostały pozyskane z MEN w ramach programu Ministra Edukacji „Kto Ty jesteś? – Polak mały” dzięki zaangażowaniu dyrektorów Przedszkoli Miejskich nr 55, 106 i 151 oraz działającemu od wielu lat na rzecz łódzkich przedszkoli Stowarzyszeniu Wspierania i Rozwoju Edukacji „Otwarte Drzwi”.
"OWOCOWE ŁÓDZKIE"
W bieżącym roku Przedszkole Miejskie nr 200 nawiązało współpracę z Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego.
W ramach projektu „Owocowe Łódzkie” pozyskaliśmy znaczącą ilość sadzonek roślin ozdobnych. Podopieczni przedszkola wraz z pracownikami posadzili je w naszym ogrodzie, by uczynić go jeszcze bardziej zielonym i atrakcyjnym.
Projekt koordynowały nauczycielki grupy VII – Ewa Grzegorek i Anna Gacek
ROK SZKOLNY 2023/2024
OGÓLNOPOLSKI PROJEKT EDUKACYJNY
Nasze przedszkole kolejny rok bierze udział w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „ Eko Ludek”, którego celem jest budowanie świadomości ekologicznej najmłodszych. Podczas realizacji projektu przekazywane są podstawowe wiadomości o ekosystemie i zjawiskach przyrodniczych. Dzieci poznają podstawowe zasady ochrony przyrody. Przedszkole stwarza sytuacje do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych. Projekt jest zgodny z obowiązującą Podstawą Programową Wychowania Przedszkolnego oraz Podstawą Programową Kształcenia Ogólnego dla Szkół Podstawowych.
Wizyta przedszkolaków w Bibliotece Miejskiej w Łodzi - Filia nr 66
Wszyscy wiemy, że wiek przedszkolny jest doskonałym czasem na rozbudzanie u dzieci zainteresowań czytelniczych.
W słoneczne dni maja, niektóre grupy przedszkolne udały się do biblioteki mieszczącej się przy ul. Natalii 4 w Łodzi. Przedszkolaki z olbrzymim zainteresowaniem przyglądały się książkom znajdującym się na półkach, a szczególnie książeczkom dla dzieci. Pani bibliotekarka opowiedziała o bibliotece, o zbiorach znajdujących się na półkach. Dzieci zobaczyły, jak wygląda karta czytelnika, poznały zasady wypożyczania książek oraz dowiedziały się, jak należy dbać o książki. Przedszkolaki wysłuchały wiele informacji przeczytanych przez Panią bibliotekarkę z książeczki "Nie tylko ROBALE. Mrówki, ślimaki, patyczaki inne niesamowite zwierzaki" Robertsona Matta. Odpowiadały na trudne pytania dotyczące treści książeczki, wypowiadały się o swoich doświadczeniach dotyczących "robali" - dżdżownicach, pająkach, patyczakach, muchach czy komarach. Następnie odbył się QUIZ na najbardziej popularnego "robala". Oto wyniki jednej z grup, które miały przyjemność uczestniczyć w warsztatach w bibliotece: 1 miejsce - motyl, 2 miejsce - biedronka, 3 miejsce - pająk. Na koniec spotkania dzieci same oglądały i czytały wybrane przez siebie książeczki. Spotkania odbywały się w miłej i pełnej wrażeń atmosferze.
Absolwenci czytają przedszkolakom
Od wielu lat nasza społeczność przedszkolna aktywnie promuje i propaguje czytanie, które ma ogromną moc, pomaga rozwijać umiejętności czytania oraz łączy nas ze sobą. W ramach projektu czytelniczego absolwenci naszego przedszkola z klasy 8 oraz klasy 6 Szkoły Podstawowej nr 110 przeczytały dzieciom opowiadania z książeczki „Pięciopsiaczki” Wandy Chotomskiej. Przedszkolaki z uwagą słuchały starszych koleżanek i kolegów oraz zadawały ciekawe pytania. A na koniec gromkimi brawami podziękowały za wprowadzenie ich w bajkowy świat oraz zaprezentowały swoje umiejętności taneczne wykonując układy choreograficzne do "Krakowiaka" i "Koziorajki". W czasie spotkania absolwenci mile wspominali lata spędzone w naszym przedszkolu.
Zakładki do książek, które zrobiły przedszkolaki i wręczyły uczniom SP nr 110.
"EGZOTYKA - zwierzęta egzotyczne" - model STEAM metodą projektów
Przez cały rok szkolny 2023/2024 dzieci z grupy 8 pracują metodą projektu „Egzotyka – zwierzęta egzotyczne” wykorzystując model STEAM. Głównym celem projektu jest przyrodnicza edukacja dzieci, poznanie wyglądu i życia zwierząt żyjących na innych kontynentach świata. Jest to metoda interdyscyplinarna, która zakłada u uczących się znaczną samodzielność i odpowiedzialność. Natomiast model STEAM to całkowite odwrócenie tradycyjnego podejścia do nauczania. Dziecko przestaje być biernym odbiorcą wiedzy podawanej przez nauczyciela. Staje się naukowcem, konstruktorem, odkrywcą i inżynierem. oznacza połączenie różnych obszarów w edukacji: Nauki (Science), Technologii (Technology), Inżynierii (Engineering), Sztuki (Arts) i Matematyki (Mathematics).
Przedszkolaki wspólnie z nauczycielkami stworzyły siatkę wiedzy, poznały wygląd zwierząt egzotycznych, opisywały je ( opowiadając o jego wyglądzie, zachowaniach, pożywieniu i miejscu, w którym żyje) przedstawiając przed rówieśnikami własne prezentacje w formie plakatu przygotowane z pomocą rodziców. Na bieżąco słuchają utworów literackich i oglądają filmy edukacyjne o tych zwierzętach, bawią się przy muzyce naśladując ruchy zwierząt. Budują z klocków zagrody dla zwierząt bawiąc się w ZOO, śpiewają ulubioną piosenkę „Żyrafa fa, fa, fa”. Stworzyły w sali kącik z roślinnością egzotyczną oraz na bieżąco dekorują salę własnymi pracami plastycznymi. Dzieci poznały jak wygląda krajobraz dżungli i sawanny. Podczas realizacji projektu wykorzystujemy takie aktywności jak kodowanie czy inne interesujące zabawy przy tablicy interaktywnej przy użyciu zasobów Intenetu (gry, puzzle, filmy, quizy, memory, grafomotoryka). Dużą atrakcją dla Motylków było spotkanie z żywymi zwierzętami czyli żółwiem, jaszczurką czy wężem. Nie zapomnieliśmy również o naszym przedszkolnym żółwiu Guciu, który zamieszkuje sobie na stałe w grupie 9. W trakcie trwania projektu dzieci wykonują prace plastyczno-techniczne: malowały tukany, wykonały żółwie, żyrafy, słonie, węże, małpki, lepiły z plasteliny oraz kolorowały szablony zwierząt egzotycznych. Cele projektu w miarę realizacji zostają osiągane, każde dziecko coś zapamiętuje i tym sposobem wzbogaca swoją wiedzę przyrodniczą.
Przed nami jeszcze wiele innych aktywności między innymi stworzenie albumu zwierząt i owoców egzotycznych, poznanie kontynentów na których zamieszkują dane zwierzęta egzotyczne, zagadki słowno-obrazkowe dotyczące tematu, kalambury, podział zwierząt na wodne, lądowe i latające, przeprowadzenie rankingu najpopularniejszego zwierzęcia egzotycznego, degustacja egzotycznych owoców oraz finał - egzotyczny rajd dla dzieci i ich rodziców.
"KODOWANIE FAJNA SPRAWA – u Gumisiów jest zabawa"
Nasze Gumisie uczą się kodowania już od kilku lat. Często podczas zajęć dydaktycznych biorą udział w organizowanych przez nauczycielki zabawach
z kodowaniem. Kodują na macie przy pomocy kubeczków, kolorowych kartoników, kokilek do babeczek, kropek i wielu innych materiałów. Uczą się również układać obrazki z mozaiki diamentowej czy rozwiązywać obrazkowe sudoku. Dzieci korzystają też z możliwości pracy z robotami tj.: SPHERO INDI, BUBBLE czy DOC.
Umiejętność kodowania przyswojona w młodym wieku otworzy przed dziećmi szeroki wachlarz możliwości i będzie stanowić ich mocny atut w przyszłości. Przy okazji pobudzi ich kreatywność i poszerzy perspektywę. Kodowanie rozwija u dzieci umiejętności matematyczne i analityczne, w tym komunikację logiczną i myślenie krytyczne, a to z kolei pozytywnie wpływa na umiejętność pisania. Stawiając czoła wcale niełatwym zadaniom i szukając programistycznych rozwiązań dla postawionych przed sobą problemów, dzieci uczą się wytrwałości, ćwiczą cierpliwość i budują pewność siebie. Kodowanie uczy dzieci skupienia, dokładności, a także planowania i organizacji pracy.
WARSZTATY Z UCZNIAMI ZE SP nr 162 w ŁODZI
12 kwietnia 2024 r. odbyły się w naszym przedszkolu warsztaty, w których uczestniczyły dzieci z grupy Gumisiów oraz uczniowie klasy 1F ze Szkoły Podstawowej nr 162 w Łodzi.
Warsztaty pt.: "W krainie Królewny Kodoliny", rozpoczynała bajka zaprezentowana w formie teatru Kamishibai. Następnie dzieci i uczniowie mieli szansę na wspólną integrację przy serii zabaw i aktywności z zakresu kodowania, kształtowania umiejętności społecznych, rozwijania kompetencji miękkich tj.: umiejętność pracy w zespole, logiczne i algorytmiczne myślenie, czy też zadaniowe podejście do stawianych problemów.
Wspólnie poszukiwaliśmy magicznych kluczy, jakie Królewna Kodolina ukryła w przedszkolu. Budowaliśmy w zespołach zamek dla Kodoliny z kolorowych kubeczków. Graliśmy w matematyczne kręgle z robotem SPHERO INDI według pomysłu Anny Świć z Kodowania na dywanie. Uczyliśmy się wyliczanki w j. angielskim pt.: "Itsy Bitsy Spider", aby następnie rozegrać zawody drużynowe w zakładanie pajączków papierowych na specjalnie przygotowane rynny. Oprócz tego graliśmy w "żywe sudoku wiosenne", kodowaliśmy przez "ścianę" oraz tworzyliśmy rysowanki zgadywanki z robotem BUBBLE.
Przy okazji serdeczne podziękowania za pomoc i współpracę w organizacji warsztatów dla Pani Marty Brodaczewskiej – wychowawczyni klasy 1F.
„Kubusiowi Przyjaciele Natury” to jeden z największych ogólnopolskich programów edukacyjnych dla przedszkoli oraz od 2019 roku również dla szkół podstawowych (klasy I-III) poświęcony tematyce ekologicznej, organizowany przez markę Kubuś.
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcenie je do ruchu już od najmłodszych lat. Akcja objęła swoim zasięgiem już ponad 9 milionów dzieci.
W tym roku po raz 16. dzieci z przedszkoli i szkół podstawowych w całym kraju biorą udział w zajęciach tematycznych, podczas których uczą się troszczyć o środowisko naturalne, poznają podstawowe zasady ekologii i dowiadują się, dlaczego warto jeść owoce i warzywa oraz poznają korzyści płynące z ruchu.
”Kodowanie fajna sprawa, dla nas wszystkich super zabawa.”
Podczas zajęć dzieci mają możliwość pracować na pomocach dydaktycznych wykorzystywanych do kodowania z użyciem komputera i tablicy interaktywnej oraz bez użycia komputera. Realizacja elementów tejże innowacji pomaga rozwijać u dzieci logiczne myślenie, wspomaga umiejętność planowania oraz uczy współpracy w zespole. Nasze działania ściśle korelują z różnymi obszarami edukacyjnymi podstawy programowej, tj.: edukacją językową, matematyczną, plastyczną, przyrodniczą, muzyczną i wychowaniem fizycznym.
A oto przykłady zabaw dla najmłodszych przygotowujące do programowania zgodnie z założeniami innowacji:
- zabawa w chłopka,
- gra dywanowa (planszowa) z użyciem kostki, podczas której dzieci są pionkami,
- kółko i krzyżyk,
- kolorowanie według kodu – 1 to czerwony, 2 to zielony, 3 to niebieski lub wszystkie pola w trójkąty pokoloruj na kolor czekolady, koła na kolor słońca, prostokąty na kolor trawy.
- zabawa „Labirynt – nie nadepnij na kamień” – dziecko jest robotem, ma zasłonięte oczy przy wersji trudniejszej, a programista wydaje polecenia sekwencje jak ma poruszać się robot, nie wchodząc na kamień. zrób dwa kroki do przodu, obróć się
w bok (prawo), cofnij się o jeden mały krok itd. Chodzi o to, aby nasz robot przeszedł całą drogę i ani razu nie dotknął patyków, kamieni, kręgli, bumbumrurki, szyszek czy też innych przedmiotów, z których ułożony jest labirynt. Na końcu dochodzi do piłki i próbuje ją kopnąć.
- zabawa „Ułóż to co ja” z wykorzystaniem klocków różnego rodzaju – nauczyciel wykonał budowlę z klocków i instruuje dzieci jak mają zrobić to samo (połóż klocek czerwony, weź zielony klocek i ułóż go na czerwonym, trzeci klocek niebieski połóż obok…). Inny przykład wersji trudniejszej: na samym dole (w pierwszym rzędzie układamy same żółte klocki, niebieskie są obok czerwonych, czerwone nie mogą być obok żółtych, a na samej górze muszą być czarne. Można bawić się drużynami, które oddzielone są parawanem. Nauczycielka dyktuje komendy, a drużyna wykonuje zadanie. Można to robić z innych klocków typu JENGA lub układać obrazek na kartce z elementów.
- zabawa ”Dyktando graficzne” czyli układanie elementów obrazka wg polecenia nauczyciela, np. połóż na środku kartki dom, nad domem lata ptaszek, obok domu rośnie drzewo, z drugiej strony domu jest płot, a przed domem rosną trzy kwiatki.
- zabawa „Posłuchaj…” – nauczycielka wprowadza ustalony „kod reagowania”, czyta bajkę, wiersz („Pomidor” Jan Brzechwa, „Rzepka” Julian Tuwim). Jeżeli w tekście padnie konkretne słowo – „rzepka”, to dzieci mają klasnąć w dłonie/złapać się za nos/podnieś obrazek do góry.
- zabawa „Kubeczkowy wąż” – napisanie komend w jaki sposób zrobić węża, np. głowa węża składa się z 5 jednakowych kubeczków (czerwonych), ogon składa się z niebieskich kubeczków, za głową są zielone kubeczki na zmianę z żółtymi. I takie przykładowe komendy, różne warunki, staramy ułożyć się w naszym wężu. Taka zabawa uczy współpracy i układanie komend oraz do programowania na komputerze,. Uczymy dzieci umiejętności programistycznych, np. tworzenia algorytmów, wyłapywania błędów, logicznego myślenia i analizowania.
- zabawa „Co będzie dalej…?” – czyli ciągi logiczne, w których można zauważyć sekwencje.
- zabawa „Jak narysować kwiatka”, śledząc algorytm czyli karteczki z przepisem jak coś wykonać, np. ciasto, by rozwiązać problem. Zawarte są w nim sekwencje czynności, które trzeba wykonać – co ważne – w odpowiedniej kolejności, aby powstało ciasto/kwiatek.
- labirynty – narysuj drogę pieska do jego budy.
- geometryczne obrazki - Zabawa polega na ułożeniu obrazka z figur geometrycznych obrazek wg własnego pomysłu lub po śladzie. W wersji trudniejszej zabawa polega na wspólnym (lub samodzielnie), naprzemiennym wypełnianiu kartki kolorowymi figurami geometrycznymi lub patyczkami, np. trójkątami, kwadratami, prostokątami, kołami... według algorytmu czyli instrukcji (użyj mały kwadrat i duże koło).
Pomagamy Łodzi zostać "Polską Stolicą Recyklingu"
Każdy mógł pomóc wybranej przez siebie instytucji. Wystarczyło, że zapakował wszystkie nieużywane rzeczy i nadał bezpłatną paczkę InPost z unikatowym kodem naszego przedszkola. Taki EKOzwrot trafił później do Fundacji Odzyskaj Środowisko, która nadawała nowe życie niepotrzebnym przedmiotom i przelewała cenne punkty na konto wybranej przez nadawcę instytucji.
Ważne było, żeby przekazywane przedmioty były sprawne. Trafiać miały one później m.in. do organizacji charytatywnych, gdzie ponownie zostaną wykorzystane. Więcej informacji można znaleźć na stronie https://www.polskastolicarecyklingu.pl/.
Głównym celem jest to, edukacja ekologiczna społeczeństwa oraz by nadać zbędnym, ale sprawnym przedmiotom drugie życie.
Czytamy razem z „Małym Misiem”
Przedszkole realizuje kierunki polityki MEiN:
- Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny – rozwijanie czytelnictwa przez przedszkole we współpracy z rodzicami, tj. zachęcanie do czytania w domu misiowi.
- Wspomaganie przez przedszkole wychowawczej roli rodziny poprzez pomoc w kształtowaniu u dzieci stałych sprawności w czynieniu dobra – poszukiwanie ww. postaw w utworach literackich; proponowanie dzieciom czytania jako wartościowego sposobu spędzania czasu wolnego.
- Podnoszenie jakości edukacji poprzez działania uwzględniające zróżnicowane potrzeby rozwojowe i edukacyjne dzieci – dobór literatury do wieku, możliwości i potrzeb dzieci, w tym specjalnych potrzeb edukacyjnych.
- Kontynuowanie działań na rzecz poznawania polskiej kultury – prezentowanie polskiej literatury dzieciom.
- Wspieranie rozwoju umiejętności cyfrowych dzieci i nauczycieli.
Wiodące kompetencje kluczowe:
- kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
- kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
- kompetencje obywatelskie;
- kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Rozwijanie czytelnictwa:
- codzienne czytanie dzieciom w towarzystwie Małego Misia – ich przewodnika po świecie literatury;
- zachęcanie rodziców przedszkolaków do czytania dzieciom;
- prowadzenie dzienniczka;
- stworzenie przedszkolnego kącika książki.
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „Eko Ludek” jest odpowiedzią na potrzebę budowania świadomości obowiązku dbania o środowisko w jakim żyjemy. Kształtowanie tej postawy należy rozpocząć od najmłodszych lat, bowiem świadomość człowieka formuje się przez całe życie, jednak jej podstawy każdy zdobywa w dzieciństwie i młodości, kiedy jest wrażliwy na wszystko co go otacza.
Cele projektu:
- przekazywanie dzieciom podstawowych wiadomości o ekosystemach i zjawiskach przyrodniczych znajdujących się w najbliższym środowisku,
- kształtowanie poczucia odpowiedzialności za wszelkie zmiany w środowisku, których sprawcą jest człowiek,
- zapoznanie dzieci z podstawowymi pojęciami i zadaniami ochrony roślin i zwierząt,
- przyzwyczajanie do oszczędzania bogactw ziemi, wyrabianie przekonania, że surowce naturalne trzeba oszczędzać, zbierać surowce wtórne,
- przyzwyczajanie dzieci do ładu i porządku w swoim najbliższym środowisku,
- kształtowanie wrażliwości estetycznej (ład, porządek w najbliższym otoczeniu),
- stworzenie sytuacji do bezpośredniego obcowania z przyrodą i dokonywania obserwacji zjawisk przyrodniczych występujących w różnych porach roku,
- kształtowanie postaw twórczych w kontaktach z przyrodą,
- rozwijanie u dzieci wrażliwości na piękno przyrody.
ROK SZKOLNY 2022/2023
Zakończyliśmy udział w kolejnej edycji projektu edukacyjnego "Dzieciaki Mleczaki". Zachęcamy do odwiedzania strony internetowej projektu, na której znajdziemy ciekawostki i przepisy z udziałem mleka https://dzieciakimleczaki.pl/
PODSUMOWANIE PROJEKTU "ZABAWA SZTUKĄ"
Edycja 2022/2023
W bieżącym roku szkolnym dzieci z naszej placówki realizowały całoroczny ogólnopolski projekt edukacyjny pt.: "Zabawa sztuką". W ramach pracy nad tym projektem nasze przedszkolaki uczyły się nowych technik malarskich i zdobywały wiedzę o malarzach i dziełach sztuki. Korzystaliśmy m.in.: z techniki TWAL, czyli malowania linią, tworzyliśmy słodką farbę z rozpuszczonej w wodzie czekolady, a także używaliśmy darów jesieni do "malowania na dywanie" grzybka oraz ślimaka na kartonie. Kolejną aktywnością było tworzenie regionalnych wycinanek przy pomocy nożyczek i kolorowego papieru. Jednak najbardziej spektakularne działanie naszych wychowanków to budowanie wieży z klocków na wzór Wieży Eiffla, stworzonej w ramach poznawania najważniejszych budowli architektonicznych świata. Realizowanie projektu już drugi rok z rzędu sprawiło nam wiele frajdy;)
Kubusiowi Przyjaciele Natury
W bieżącym roku szkolnym nasze przedszkolaki brały udział w ogólnopolskim projekcie ekologicznym pt.: "Kubusiowi Przyjaciele Natury".
Jego celem jest proekologiczna edukacja dzieci i zachęcanie ich do ruchu już od najmłodszych lat. Nasze przedszkolaki uczestniczące w projekcie brały udział
w zajęciach tematycznych, podczas których uczyły się troszczyć o środowisko naturalne, poznawały podstawowe zasady ekologii oraz dowiedziały się dlaczego warto jeść owoce i warzywa, a także poznały korzyści płynące z ruchu.
Projekt zakończył się uzyskaniem certyfikatu dla naszej placówki.
Dzieciaki Mleczaki
Właśnie zakończyliśmy udział w kolejnej edycji projektu edukacyjnego "Dzieciaki Mleczaki".Zachęcamy również do odwiedzania strony internetowej projektu, na której znajdziemy ciekawostki i przepisy z udziałem mleka https://dzieciakimleczaki.pl/
CODE WEEK 2022
Miło nam poinformować, że nasze przedszkole w terminie 8-23.10.2022r. brało udział w Międzynarodowym Tygodniu Kodowania CODE WEEK 2022. Zarejestrowaliśmy wiele inicjatyw oraz aktywności dotyczących kodowania, jakie zostały przeprowadzone przez Panie nauczycielki wraz z dziećmi w Grupie: IV, VI oraz VIII.
CodeWeek to społeczna inicjatywa, w ramach której europejskie państwa „ścigają się” w liczbie zorganizowanych wydarzeń związanych z programowaniem. Polska jest jednym z jej liderów. Akcja ta znana jest na terenie całej Europy i dedykowana jest wszystkim, którzy chcą rozpocząć lub kontynuować przygodę z programowaniem.
Za swoje zaangażowanie, przedszkolaki wraz z nauczycielkami wywalczyły certyfikat dla naszej placówki.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
„MÄRCHENSTUNDE MIT BRÜDER GRIMM”
Innowacja „Märchenstunde mit Brüder Grimm” skierowana jest do dzieci w wieku 5-6 lat uczęszczających do najstarszych grup Przedszkola Miejskiego nr 200 w Łodzi. Tematyka zajęć będzie podejmowana podczas zajęć z języka niemieckiego w czasie całego roku przedszkolnego. Okres realizacji innowacji przewidziany jest na następujące lata przedszkolne 2022/2023, 2023/2024, 2024/2025; tj. od IX 2022 r. do VI 2025 r. Czas trwania innowacji przewidziany jest na cały etap edukacji przedszkolnej.
Cele innowacji pedagogicznej:
- Poszerzenie wiedzy na temat Niemiec
- Zapoznanie dzieci z życiorysem Wilhelma i Jacoba Grimm
- Zapoznanie z twórczością Braci Grimm
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających odwołania się do doświadczeń dzieci
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających posługiwanie się mapą oraz materiałami i pomocami oryginalnymi
- Integrowanie grupy poprzez włączanie dzieci do działań wykorzystujących możliwości i zasoby tablicy interaktywnej
- Osłuchanie się dzieci z językiem niemieckim
- Uwrażliwianie na inność oraz kształtowanie postawy tolerancji i otwartości na inne kultury
- Rozwijanie umiejętności współpracy i pracy w małych zespołach
- Stwarzanie sytuacji edukacyjnych umożliwiających zabawy dramowe
i parateatralne oraz zastosowanie elementów arteterapeutycznych - Rozwijanie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości językowe
WĘDRUJĄCA KSIĄŻKA
Cele główne projektu:
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych,
- rozbudzanie twórczości i fantazji dziecięcej,
- rozwijanie kompetencji komunikacyjnych,
- wzbogacanie słownika biernego i czynnego,
- budzenie szacunku wobec cudzej własności.
Projekt „Mały książkomaniak” (X edycja) ma na celu promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, który jest prowadzony przez Widzewskie Domy Kultury "502". Podczas trwania kolejnej edycji klub czytelniczy "Czytające motylki" wykonuje różnorodne literackie zadania. Za każde zadanie dzieci otrzymują nagrodę - książkę do grupowej biblioteczki.
A ponadto, „Zaczytane przedszkole” to spotkania z aktorem Konradem Korkosińskim, który odwiedza najmłodszych książkomaniaków i czyta im w przedszkolu najpiękniejsze utwory literackie.
„Dzieciaki Mleczaki” to bezpłatna akcja edukacyjno-informacyjna na temat mleka i jego przetworów, skierowana do dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, ich opiekunów oraz rodziców. Program jest sfinansowany z Funduszu Promocji Mleka.
Głównym celem akcji jest wzrost świadomości dzieci na temat roli mleka i produktów mlecznych w ich diecie. Organizatorzy, poprzez zabawę, chcą kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe już od najmłodszych lat i promować mleko jako napój nie tylko zdrowy, ale też bardzo smaczny.
Zachęcamy również do odwiedzania strony internetowej projektu, na której znajdziemy ciekawostki i przepisy z udziałem mleka https://dzieciakimleczaki.pl/
CEL PROJEKTU
- Celem głównym projektu jest zwiększenie kompetencji matematycznych i rozwijanie u dzieci zainteresowania matematyką poprzez wykonywanie zadań metodą projektu.
- Cele szczegółowe:
- a) popularyzacja matematyki;
- b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności ucznia w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
- c) podniesienie u ucznia motywacji do nauki matematyki;
- d) rozbudzanie i kształtowanie zainteresowań matematycznych ucznia;
- e) rozwijanie uzdolnień ucznia;
- f) umożliwienie odniesienia sukcesu w nauce matematyki;
- g) rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- h) rozwijanie samodzielności, korzystanie z posiadanej wiedzy w sposób twórczy;
- i) rozwijanie kompetencji cyfrowych ucznia i nauczyciela;
- j) kształtowanie pozytywnego nastawienia do podejmowania wysiłku intelektualnego;
- k) aktywizowanie ucznia, zachęcanie do wykazywania inicjatywy i realizowania własnych pomysłów;
- l) promocja placówki oświatowej;
- m) rozwijanie współpracy między nauczycielami; n) kształcenie na odległość.
3. Projekt jest zgodny z podstawą programową oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.
CEL PROJEKTU
- Celem głównym: projektu jest rozwijanie i promowanie czytelnictwa we współpracy ze żłobkami, przedszkolami, szkołami podstawowymi, szkołami specjalnymi, szkolnymi świetlicami, bibliotekami szkolnymi, specjalnymi ośrodkami szkolno-wychowawczymi w całej Polsce i za granicą, głównie na podstawie publikacji wydawanych i sprzedawanych przez Grupę MAC S.A.
- Cele szczegółowe:
- a) zachęcanie dorosłych do głośnego czytania dzieciom − uświadomienie roli czytelnictwa w życiu dziecka, wyrabianie właściwych nawyków czytelniczych;
- b) tworzenie warunków do różnorodnej aktywności dzieci w toku realizacji zadań stawianych przez nauczyciela;
- c) wprowadzenie dziecka w świat literatury;
- d) budzenie zaciekawienia książką przez zabawy, piosenki, twórczość plastyczną;
- e) przekazywanie za pośrednictwem literatury wartości moralnych;
- f) propagowanie praw dziecka;
- g) kształcenie u dzieci umiejętności słuchania tekstu czytanego;
- h) rozwijanie samodzielności, kreatywności i innowacyjności u dzieci;
- i) rozwijanie kompetencji cyfrowych dzieci i nauczycieli;
- j) kształtowanie postaw patriotycznych u dzieci;
- k) włączenie w życie przedszkola rodziców oraz przedstawicieli środowiska lokalnego;
- l) promocja placówki oświatowej;
- m) rozwijanie współpracy między nauczycielami;
- n) kształcenie na odległość.
3. Projekt jest zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego oraz kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2022/2023.
Cele projektu
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Cele szczegółowe:
➔ Poszerzanie i wzbogacanie wiedzy na temat integracji sensorycznej i zmysłów;
➔ Wielozmysłowe postrzeganie świata przez dzieci;
➔ Rozbudzenie kreatywności w realizacji zadań;
➔ Stymulowanie wszystkich zmysłów w trakcie zabaw i sytuacji edukacyjnych;
➔ Tworzenie warunków do kształtowania przez dzieci świadomości własnego ciała;
➔ Współpraca nauczycieli i dzieci na terenie całego kraju poprzez wspólną wymianę doświadczeń.
ROK SZKOLNY 2021/2022
„Zdroworosną” to projekt ekologiczno – ogrodniczy realizowany w naszym przedszkolu. Głównym sponsorem akcji jest Firma Legutko oraz Program Masterchef. Dzieci uczestniczyły w zajęciach edukacyjnych, a potem miały okazję założenia własnej uprawy koperku.
Nasze przedszkolaki lubią koperek, ponieważ:
- zawiera dużo witamin: C, A, B, D, E, K
- ma bardzo mało kalorii
- łagodzi bóle żołądka i kaszel
- działa antystresowo
- w starożytnej Grecji był oznaką zamożności
- w średniowieczu wytwarzano z niego magiczne eliksiry
- stara legenda głosi, że wraz z czosnkiem, koperek odganiał złe duchy, chronił przed piorunami i złymi snami
SMACZNEGO ; )
"Zimowe podróże Dinusia" to projekt czytelniczy, którego celem jest upowszechnienie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych, zachęcenie do posługiwania się poprawną polszczyzną, kształtowanie postaw prospołecznych i wychowanie w duchu wartości.
Nasza placówka brała udział w projekcie edukacyjno - informacyjnym "Dzieciaki mleczaki", promujący spożycie mleka i jego przetworów. Dzieci, dzięki udziale w projekcie miały indywidualne zeszyty mleczne, które towarzyszyły nam podczas zdobywania wiedzy na temat roli mleka i produktów mlecznych w codziennej diecie. Na koniec rozwiązaliśmy QUIZ, czyli podsumowaliśmy wszystko, czego dowiedzieliśmy się biorąc udział w projekcie "Dzieciaki mleczaki".
Głównym celem Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Gramy Zmysłami” jest innowacyjne i kreatywne podejście do tematyki rozwijania zmysłów u dzieci. Tworzenie przez nauczycieli odpowiednich warunków do poznawania świata wieloma zmysłami oraz budowania wiedzy na temat integracji sensorycznej.
Udział w projekcie edukacyjnych rozwijającym kreatywność i twórczość w kontakcie ze sztuką.
Każdy z nas proponuje dzieciom różne aktywności plastyczne, ale sztuki wciąż brakuje lub jest je za mało, dlatego projekt nie bazuje na tworzeniu kolejnych prac, tylko właśnie na obcowaniu z reprodukcjami obrazów/rzeźb etc., w efekcie czego powstają różne wytwory. Projekt nastawiony na naukę przez zabawę, realizację założeń pedagogiki freblowskiej, ale przede wszystkim łączenie świata sztuki z kompetencjami kluczowymi.
Akcja "Góra Grosza"
Serdecznie zachęcamy do udziału z nami w XXII edycji akcji Góra Grosza. Celem akcji Góra Grosza jest zebranie funduszy na pomoc dzieciom wychowującym się poza własną rodziną, w tym na tworzenie takich programów, które pozwolą dzieciom wrócić do domu bądź tworzenia takich miejsc, które będą w miarę swoich możliwości zbliżone do domu rodzinnego oraz programów, które pozwolą im spokojnie dorastać.
Więcej informacji o akcji Góra Grosza na stronie https://towarzystwonaszdom.pl/gora-grosza/xxii-edycja/
Udział przedszkola w zbiórce kredek. Akcja charytatywna na rzecz dzieci uczących się w szkołach przyszpitalnych.
Warsztaty teatralne z bajkoterapii w ramach realizacji autorskiej innowacji pedagogicznej pt.: "Bajka ze skrzynki Kami receptą na budzenie dziecięcych emocji, wyobraźni i kreatywności" z wykorzystaniem teatrzyku Kamishibai - prezentacja bajki pt.: "Trzy świnki" i "O wilku i siedmiu koźlątkach". - GR IV i GR XI
PROJEKT "DZIECIAKI MLECZAKI"
"Dzieciaki mleczaki" to projekt edukacyjno - informacyjny, promujący spożycie mleka i jego przetworów. Głównym celem jest wzrost świadomości dzieci na temat roli mleka i produktów mlecznych w codziennej diecie. Organizm wyposażony zostaje w witaminy A, D, E, K, witaminy z grupy B oraz cenne minerały, np. wapń, magnez, cynk, potas, jod. Zachęcamy do odwiedzania strony internetowej, na której znajdziemy ciekawostki odnośnie produktów mlecznych, konkursy, w których można brać udział, jak również smaczne i zdrowe przepisy https://dzieciakimleczaki.pl/
@dzieciakimleczaki
Projekt czytelniczy klasowy pt.: "Rodzice czytają, a dzieci słuchają": chętni rodzice nagrywają w domu raz w miesiącu bajkę czytaną wraz z dzieckiem, a pozostałe dzieci oglądają nagranie na tablicy multimedialnej w klasie.
PROGRAM EDUKACYJNY "SZKOLNE PRZYGODY GANGU SWOJAKÓW"
Jeronimo Martins Polska S.A., właściciel sieci sklepów Biedronka, od lat wspiera edukacyjne inicjatywy dla dzieci, które pozwalają rozwijać ich wiedzę i umiejętności, pobudzać kreatywność i uczą jak od najmłodszych lat żyć blisko natury i w zgodzie z nią. Tym razem zaprosili do udziału w programie edukacyjnym „Szkolne Przygody Gangu Swojaków” wszystkich przedszkolaków oraz uczniów klas I-III szkół podstawowych. Program ma na celu pomóc nauczycielom i rodzicom pokazać dzieciom piękno polskiej przyrody oraz odkryć przed nimi sekrety otaczającego ich środowiska.
Nowi bohaterowie Swojaki – wśród których są także zagrożone i chronione gatunki zwierząt, będą przybliżać dzieciom rozmaite regiony Polski, w których występują. Pokażą im co kryje przyroda i jak żyć z nią w zgodzie, ale przede wszystkim wyciągną dzieci na świeże powietrze, by razem obserwować magię natury!
„Jesteśmy Przyjaciółmi Ziemi, Szukamy Skarbów Wokół Nas – o tym, że pomoc ma moc”.
W trakcie prezentacji o zagrożonych gatunkach zwierząt, dzieci poznały zwierzęta, którym grozi wyginięcie: wilk, ryś, żubr, morświn, sowa, jeż – rozbudzając tym samym swoją ciekawość oraz motywację do nauki. Wspólnie malowały portret jeża oraz zbudowały dla niego kryjówkę w przedszkolnym ogrodzie z naturalnych materiałów.
Maskotki zwierzaków oraz opowiadania z książki „Gang Swojaków – O tym, że pomoc ma moc” Renaty Piątkowskiej, zainspirowały nas dodatkowo do wzięcia udziału w ogólnopolskim konkursie „Szkolne Przygody Gangu Swojaków”, który polega na nauce i zaśpiewaniu piosenki opisującej zagrożone i chronione gatunki zwierząt pt. ,,Magiczna przyroda Swojaków". Starszaki nagrały swój występ i przesłały go w formie filmu. Teraz pozostaje trzymać kciuki, film bierze udział w konkursie ogłoszonym w ramach realizacji programu. Piosenka
"Mały Książkomaniak"
Projekt „Mały książkomaniak” (IX edycja) to kontynuacja działań, które mają na celu promocję czytelnictwa wśród dzieci i młodzieży, który jest prowadzony przez Widzewskie Domy Kultury "502". Podczas trwania kolejnej edycji klub czytelniczy "Czytające motylki" wykonują różnorodne literackie zadania. Za każde zadanie dzieci otrzymują nagrodę - książkę do grupowej biblioteczki.
Dodatkowo, dzieciaki uczestniczyły w warsztatach twórczych „Pojazdy przyszłości i podróże w czasie” z Katarzyną Samosiej – artystką zajmującą się sztuką książki, absolwentką ASP w Łodzi, autorką książek m.in. Boso i Sam Cukier. Warsztaty dotyczyły wizji przyszłości, pojazdów, jakimi będą podróżowali ludzie.
Rok szkolny 2020/2021
Przedszkole brało udział w ogólnopolskim projekcie edukacyjnym "Jedzie pociąg z daleka", którego celem było stwarzanie dzieciom możliwości do spontanicznej, odtwórczej i twórczej ekspresji artystycznej: muzycznej, plastycznej i teatralnej oraz zapoznanie z kulturą wybranych państw europejskich.
"Uczymy dzieci programować"
Program edukacyjny ,,Uczymy Dzieci Programować” to inicjatywa mająca na celu propagowanie nauki programowania wśród dzieci. Logiczne, algorytmiczne myślenie, zadaniowe podejście do stawianych problemów, szukanie różnych rozwiązań, analizowanie ich i wybieranie tych najbardziej optymalnych to umiejętności, które warto kształcić już od najmłodszych lat. Ich uniwersalność sprawia, że przydadzą się naszym dzieciom na każdym etapie ich życia.
Chcemy pokazać, że programowania można uczyć odpowiedzialnie, wplatając je do codziennych aktywności dydaktycznych, niezależnie od realizowanych aktualnie treści.
"Mały Książkomaniak"
„Zaczytane przedszkole” to spotkania z aktorem, który odwiedza najmłodszych książkomaniaków i czyta im w przedszkolu najpiękniejsze utwory literackie.
Zadanie 1 w tym roku dotyczyło baśni i legend, które najbardziej lubią Książkomaniacy. Zobaczcie przykładowe prace:
Legenda o "Królowej Bałtyku"
Legenda o "Morskim Oku"
Zadanie 2 to "potworne" postacie z książek. Każdy z nas lubi czasem się bać – dlatego z wypiekami na twarzy czytamy opowiadania i powieści, w których główną rolę odgrywają potwory i duchy. Czasami potwory lubią ciasteczka, a z duchami odkrywamy strasznie ciekawe tajemnice, dlatego można te stworzenia polubić i wcale się ich nie bać!
"Gorączkowy duch"
Anna Kaca "Gorączkowy duch"
Stuka, puka, pufa, puf!
Za mną maszeruje duch.
Głośno sapie, hałasuje,
Jego dech na plecach czuję!
Czas uciekać, gdzie pieprz rośnie.
Bo duch stąpa jeszcze głośniej,
Zaraz porwie mnie na szafę,
Wcześniej mocno ucho złapie!
Moje włosy potarmosi,
Połknie ciastko, to od Zosi...
Strach przed duchem we mnie wzbiera,
- Zjem cię, połknę - duch tak gdera!
- Nie rusz mojej poduszeczki!
I uciekaj stąd, niegrzeczny!
Ja obronię się skutecznie
Idź w świat duchu! Idź nareszcie!
Duch odleciał z nieba skrawkiem
Wiesz? On nie był tu przypadkiem.
To gorączki wielka siła,
Złego ducha wymyśliła.
Tak, więc kiedy masz złe noce.
Gdy gorączka ma Cię w mocy,
Przytul misia, swego zucha
Niech przegoni złego ducha!
Już nie stuka żaden duch!
Jestem zdrowa, aż za dwóch!
Znikaj duchu gorączkowy,
Za sto gór, w swój świat szalony...
Zadanie 3 polegało na zaprojektowanie bombki, która mogłaby się znaleźć na choince prawdziwego bibliofila.
https://pl-pl.facebook.com/malyksiazkomaniak
„Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”
W roku szkolnym 2020/2021 Grupa III Pszczółki przystąpiło do projektu edukacyjnego „MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY”
Organizatorem projektu jest Grupa MAC S.A. (właściciel marek MAC Edukacja, MAC Technologie i MAC Dydaktyka), z siedzibą w Kielcach, przy ulicy Witosa 76 przy współpracy z CEBP 24.12 Sp. z o.o. wydawcą miesięcznika Bliżej Przedszkola. Autorem projektu jest Aneta Konefał, dyrektor Przedszkola w Kolbuszowej.
Razem z Misiem przedszkole realizuje kierunek polityki MEN.
Przedszkolaki będą miały różne zadania do zrealizowania:
- Moduł I - „Książki dzieciństwa” – misiowy ranking książkowych hitów dzieci i rodziców.
- Moduł II - Mały Miś w świecie emocji. Rozwijanie inteligencji emocjonalnej dzieci.
- Moduł III - Dbamy o zdrowie z Małym Misiem. Kształtowanie czynnych postaw wobec zdrowia i bezpieczeństwa poprzez propagowanie zdrowego stylu życia i tworzenie warunków do dokonywania wyborów sprzyjających zdrowiu.
- Moduł IV - Zmisiowany eko-kalendarz.
- Moduł V – Misiowe Laboratorium „Czterech żywiołów”
- Moduł VI - Mały Mis i supertajny projekt.
- Moduł VII - Bijemy rekord Polski z Małym Misiem.
„Uwaga: ruch! - dekodujemy dysleksję”
W bieżącym roku szkolnym Grupa III Pszczółek pierwszy raz weźmie udział w projekcie eTwinning.
Projekt zostanie połączony z obchodami Tygodnia Świadomości Dysleksji oraz Tygodniem Kodowania, czyli usprawnienie percepcyjno-motoryczne z kodowaniem. Wspólnie z Partnerami wypracujemy bazę propozycji ćwiczeń i aktywności dla dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym, które wprowadzać je będą do działań około programistycznych, a przy tym poprawiać koordynację ciała oraz postrzeganie i pamięć wzrokowo-słuchową.
"IDŹ TY LEPIEJ, KOZIOŁECZKU SZUKAĆ SWEGO PACANOWA"
Ogólnopolski Projekt Edukacyjny „ Idź ty lepiej Koziołeczku szukać swego Pacanowa” realizowany będzie w roku szkolnym 2020 /2021 od września do czerwca w grupie III "Pszczółki", V "Sówki", VIII "Gumisie". W trakcje realizacji projektu dzieci zapoznają się z autorem książek o Koziołku – Matołku - Kornelem Makuszyńskim i Marianem Walentynowiczem oraz poznają przygody „Koziołka Matołka”. Przedszkolaki wirtualnie przeniosą się do bajecznego miejsca jakim jest „Europejskie Centrum Bajki w Pacanowie”, a także podróżując różnymi środkami lokomocji w towarzystwie Koziołka zwiedzą wiele polskich miast.
"WĘDRUJĄCY ŚMIECIUSZEK PO ŁÓDZKICH PRZEDSZKOLACH"
Ogólnołódzki projekt edukacyjny, w którym bierze udział grupa IV "Słoneczka". Projekt ma na celu propagowanie zachowań proekologicznych zachęcających do selektywnej zbiórki odpadów. Poprzez zapoznanie się ze Śmieciuszkiem Stasiem, który odwiedził naszą grupę, a także różnorodne działania uświadamiamy dzieciom, jak ważne znaczenie w naszym życiu ma segregacja odpadów.
"WYZWANIA TEODORA"
W bieżącym roku szkolnym dzieci z grupy VIII Gumisie i III Pszczółki będą realizowały Ogólnopolski Projekt Edukacyjny "Wyzwania Teodora". Teodor to bocian, przyjaciel dzieci, a zwłaszcza przedszkolaków. Postanowił on zostać profesorem nauk przedszkolnych i przekazywać najmłodszym wiedzę oraz pomagać dobywać nowe umiejętności, jednocześnie mobilizując ich do jak najbardziej kreatywnych działań. Teodor wyznacza przedszkolakom siedem zadań do wykonania, dzięki którym dzieci osiągną siedem sprawności. Dzięki aktywnemu uczestnictwu w projekcie dzieci otrzymają odznaki za każdą zdobytą sprawność oraz na koniec dyplom profesora Teodora, natomiast przedszkole zyska certyfikat miejsca sprzyjającego wszechstronnemu rozwojowi dziecka.